2013. február 24., vasárnap

Cinema Special 1993/10 - 1. rész

Aktuális bejegyzésünkben a Cinema moziújság 1993. októberi számából szemezgetünk. Mivel a magazin több mint 30 oldalon át foglalkozik a Jurassic Parkkal,ezért több részletben kerül majd fel a blogra a teljes anyag. Íme az első rész!

JURASSIC PARK - SPIELBERG ELSZABADÍTJA AZ ŐSGYÍKOKAT

A varázslatok filmje: Steven Spielberg, korunk legsikeresebb rendezője zseniális trükkmesterek és számítógépes szakemberek segítségével a hihetetlent álmodta vászonra: a dinoszauruszok visszatérését. A Jurassic Park című dínóthriller máris mérföldkő a fantasy filmek történelmében. A CINEMA benéz a színfalak mögé, bemutatja a forgatás történetét, megmagyarázza a speciális effektusokat, megismertet a készítőkkel, és elölről-hátulról átvilágítja a Tyrannosaurus Rex és Tsai céget.



A FILM


Nagyjából 65 millió évvel ezelőtt haltak ki a dinoszauruszok. És nagyjából 65 millió dollárba került őket ismét életre kelteni. Steven Spielbergnek és trükkmester csapatának sikerült visszaforgatniuk az evolúciót: a dinoszauruszok ismét a Föld  urai - legalábbis a moziban.


Vannak filmek és vannak filmlegendák. A Jurassic Parkot olyan anyagból gyúrták, ami a legendákra jellemző. Nagyon egyszerű oka van ennek! A film valami olyat mutat, amit emberi szem előtte még soha nem látott - élő dinoszauruszokat. Persze nem "élnek" igazán, de a celluloidon olyan meggyőzően hatnak, hogy az ember hajlamos komolyan venni Stan Winston, a speciális effektusok varázslójának ironikus megjegyzését: "Ez az egész szóbeszéd az életnagyságú dínómodellekről és ügyes számítógépes grafikákról csak reklámtrükk. Voltaképpen a Universal stúdió jól idomított dinoszauruszcsordáival dolgoztunk."



A Jurassic Park című kilencedik világcsoda láttán (ugye emlékszünk még, King Kong volt a nyolcadik) az ember nemcsak Spielberg Hook című legutóbbi pubertásos feszengését bocsátja meg, hanem azokat a radikális húzásokat is, amiket Michael Crichton Őslénypark című bestsellere szenvedett el a film kedvéért. A Crichton-rajongók, akik részlethű és szó szerinti megfilmesítésre várnak, jobb, ha kerülik a filmet: Spielberg szinte teljes mértékig lemond a könyvre oly jellemző látványos vérengzésről, és a feszültséget nem annyira a véres részletekkel, mint inkább a fenyegetés atmoszférájával éri el.

A Jurassic Park egyetlen hatalmas utazás a szellemvasúton. Ami az egyes ijedések között történik, az csak a feszültség ébrentartására szolgál: igényes történetnek nyoma sincs. A szereplők is haloványak, eltűnnek a gyíkok hatalmas árnyékában. Spielberg tudta előre, hogy így lesz. A főszereplőnőt, Laura Dernt jó előre figyelmeztette, hogy ebben a filmben a szauruszok a sztárok, jobb, ha nem számít Oscar-díjra... De miért is nyafogunk a történet és a szereplők vacak volta miatt - őszintén: a Jurassic Park esetében ugyan ki törődik ezzel? Ez az a film, amiben a dinoszauruszok feltámadnak, nem pedig holmi irodalmi mozidráma. A kerettörténet világosan elmagyarázza a körülményeket, és lélegzethez enged jutni a szauruszok támadásainak szünetében. Ennél többet nem is akar, de nincs is rá szükség.





John Hammond, a milliárdos (Richard Attenborough) egy trópusi szigeten szenzációs vurstlit akar nyitni. Őslényparkja egyfajta dínóállatkert, ahol a látogatók igazi dinoszauruszokat láthatnak, amiket Hammond biológus csapata fosszilis DNS-ből klónoz, és műtojásban keltet. Röviddel a nyitás előtt a mágnás az őskorral foglalkozó tudósok egy csoportját látja vendégül a parkban, akiknek meg kell győződniük a parkban élő óriásgyíkok hitelességéről. Ám alighogy dr. Alan Grant (Sam Neill), Ellie Sattler (Laura Dern) paleontológusok és Ian Malcolm (Jeff Goldblum) káoszelmélet-szakértő megérkeznek a szigetre, azonnal nyakukon az életveszély: a szauruszok elszabadulnak! Egy sor szerencsétlen véletlen egybeesése miatt (szabotázs, áramszünet, trópusi vihar) Tyrannosaurus és Tsai szabadon garázdálkodik, az őslényparkban egy csapásra elszabadul a pokol.

Nem lenne tisztességes elárulnunk, hogy melyik gyík mikor és hol támad, hiszen féljen a kedves néző maga. Annyit mindenesetre megsúgunk, hogy amikor az első dinoszaurusz, nevezetesen egy brachioszaurusz feltűnik, ne engedjük, hogy Spielberg az orrunknál fogva vezessen. Az állat ugyanis teljesen ártalmatlannak tűnik - szándékosan, gondolná a néző. Ravasz trükk, mert ettől aztán a közönség azonnal kikapcsol, csak hogy a következő szaurusztámadás agresszivitása annál meglepőbb legyen. Az olyan lélegzetelállító csúcspontok, mint a T-Rex csörtéje a felhőszakadásban, a struccszerű Gallimimus szauruszok mennydörgő vágtája és a velociraptorok támadása az étterem konyhájában, nemzedékek rémálmaihoz szolgáltatnak remek alapanyagot - ugyanakkor új mércét állítanak a fantasy filmek trükkvilága elé.



A Jurassic Park végén az ember fia tátott szájjal mered a vászonra, és azon gondolkodik, ne álljon-e vissza a sorba a kassza előtt. A film befejezése olyan, hogy a szauruszrajongók folytatást remélhetnek. Már Hollywoodban is suttogják, hogy Spielbergnek nagyon is vannak tervei. Lehet, hogy egy-két éven belül az őslényparki szauruszok New York meghódítására indulnak, mint egykor King Kong. Nem is rossz ötlet, ugye, Spielberg úr? Akkor mire várunk még?



bb        Cinema: 80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése